29 maj 2016

METODOLOGIA OPISU

Publikowanie rozpoczynam od porcelanek odnalezionych na Cmentarzu Rzymskokatolickim w Radomiu. Chciałabym zinwentaryzować przedwojenne fotografie radomskiego cmentarza, bo Radom to moje rodzinne miasto. W następnej kolejności na blogu pojawią się porcelanki z kolejnych cmentarzy, które zwiedzałam.

Publikowanie:

Każda porcelanka będzie umieszczona w osobnym poście. Nawet jeśli na jednym nagrobku znajduje się kilka porcelanek, zostaną rozdzielone i osobno otagowane etykietami, aby ułatwić potem wyodrębnianie poszczególnych grup. W niektórych przypadkach decyduję się na umieszczenie grupy porcelanek z jednego nagrobka - przeważają w tych wyborach względy emocjonalne. 


Na blogu pojawią się następujące grupy fotografii:
  • przedwojenne porcelanki i fotografie za szkłem, wartościowe nie tylko ze względu na same zreprodukowane fotografie, ale i podłoże;
  • porcelanki wykonane od 1945 roku do dzisiaj, jeśli zostały na nich utrwalone fotografie przedwojenne, a także fotografie o wartości dokumentalnej;
  • porcelanki wykonane od 1945 roku do dzisiaj, jeśli fotografie mają duży ładunek emocjonalny;
  • porcelanki z ostatnich trzydziestu lat - jeśli fotografia bardzo się zniszczyła. Ta grupa poddana zostanie jednak selekcji;
  • porcelanki na tablicach epitafijnych w kościołach i na terenie kościołów.
Porcelanki  są opisywane według następujących kryteriów:

1. Pełna nazwa cmentarza 
2. Imię, nazwisko i data śmierci osoby na fotografii (jeśli jest możliwa do                        identyfikacji) - spisana z tablicy epitafijnej z uwzględnieniem oryginalnej ortografii      (poszczególne części epitafium oddzielam przecinkami).
3. Datowanie porcelanki - przyjmuję, że data wykonania porcelanki jest tożsama z datą śmierci osoby na niej przedstawionej - jest to jednak duże uproszczenie; nagrobki stawiane były często znacznie później, w większości przypadków (chyba że pozwalają na to np. sygnatury) nie ma możliwości wskazania dokładnej daty rocznej. Czasami swoistą podpowiedzią mogą stać się np. daty śmierci i porcelanki innych osób pochowanych  w tym samym grobie, rodzaj kamienia itp. Wymaga to jednak ogromnej wiedzy, której nie posiadam, a to, co wiem, pochodzi głównie z obserwacji samego materiału, stąd duże ryzyko błędu. Jeżeli mam wątpliwości lub - odwrotnie - pewność, że dana porcelanka została wykonana w późniejszym czasie - zaznaczam to właśnie w tym miejscu. 
4.  Sposób i miejsce wkomponowania porcelanki
5. Typ fotografii wykorzystanej do reprodukcji (np. portret całościowy, post                   mortem, fotografia z I Komunii Świętej) 
6. Uwagi: sygnatury, dodatkowe informacje, kształt i format (tylko wówczas, gdy poważnie odbiega od standardowego formatu porcelanki owalnej, w większości przypadków - szczególnie jeśli chodzi o stare nagrobki - nie ma możliwości dokonania pomiarów).


Problemy:

Najczęstszym problemem jest - jak pisałam powyżej - datowanie. Czasami nie wystarczy przyjrzenie się porcelance, sposobowi jej umocowania czy miejscu jej wkomponowania. Trzeba ją dotknąć, ocenić fakturę... a to nie zawsze jest możliwe. 

Fotografowanie porcelanek nie jest także łatwe z technicznego punktu widzenia: nietypowe usytuowania, często wysoko ponad linią wzroku, nierzadko utrudniają lub nawet uniemożliwiają mi fotograficzną dokumentację sprzętem, jaki mam do dyspozycji. Na szczęście nie o poprawność fotograficzną chodzi na tym blogu, dlatego znajdą się na nim także mniej udane technicznie reprodukcje.

Poważny problem rodzą także porcelanki, na których widać warstwę malarską. Oznaczam je kategoriami: z portretu malowanego oraz porcelanka malowana. Pierwsza kategoria: "z portretu malowanego" - to grupa tych porcelanek, na których zreprodukowano monidła oraz wszelkie portrety malowane (a nie fotograficzne). Druga: "porcelanka malowana" - to grupa porcelanek, które były podmalowane już po naniesieniu na porcelanę warstwy z obrazem fotograficznym. Wystarczy jednak przyjrzeć się przykładom z obu tych grup, alby szybko zdać sobie sprawę, w jak wielu przypadkach ciężko odróżnić, na jakim etapie warstwa malarska została faktycznie naniesiona i do których kategorii wobec tego należą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz