18 wrz 2016

Najstarsze zdjęcie za szkłem?


1. Cmentarz Rzymskokatolicki przy ul. B. Limanowskiego w Radomiu
2. Władysław Miller, urodził się 16 sierpnia 1883 r. zmarł (?) 11 grudnia 1892 r.
3. Orientacyjny czas wykonania: po 1892 r. Jest to najprawdopodobniej najstarsza fotografia za szkłem na radomskim cmentarzu. Znalazłam ją dopiero teraz, przypadkowo, bo wcześniej zasłaniały ją długo już stojące w tym miejscu sztuczne kwiaty (co widać na ostatniej fotografii). Jeżeli kiedyś za tym szkłem faktycznie był wizerunek 9-letniego Władysława, byłby to najstarszy wizerunek na radomskim cmentarzu, obok dwóch innych porcelanek:
http://wiecznotrwale.blogspot.com/2016/06/najstarsza-porcelanka-radomska.html
http://wiecznotrwale.blogspot.com/2016/05/najstarsza-radomska-porcelanka.html
4. Zdjęcie za szkłem wmurowane w podstawę pionowej płyty
5. Typ fotografii: obraz niemożliwy do identyfikacji. Jest duże prawdopodobieństwo, że mogła to być fotografia post mortem; po pierwsze była to fotografia w poziomie, po drugie prawdopodobnie już na etapie budowania nagrobka zaplanowana do wmurowania w podstawę - a fotografie post mortem często były poniżej epitafium (choć na blogu jeszcze nie pojawiły się przykłady, które to ilustrują). Mało prawdopodobne, by za grube szkło został włożony obrazek święty, bo obrazki są z reguły jednak pionowe. Osobną kwestią jest pytanie, co było włożone za szkło. Czy była to na pewno fotografia papierowa? 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz